Verborgen parels

10 januari 2017 - Kandy, Sri Lanka

We doen niet aan uitslapen! Om 5.10 uur vertrekt de trein van Hatton naar Kandy. We reizen derde klas. Het is nog lekker rustig en pas na een paar uur stroomt het vol met de lokale mensen. Na 3 uur en een houten kont verder, arriveren we in Kandy. Een groot contrast met Hatton. Heel druk en heel toeristisch. Het hotel ligt op een mooie locatie, iets buiten de drukke binnenstad. Na een paar uurtjes rust lopen we de stad door. Onze eerste indruk is toch minder goed als in alle reisgidsen. Maar wat wil je ook na 5 dagen onder de lokale bevolking. S' avonds eten we bij the Garden Café een echt Sri-Lankaanse maaltijd. Vandaag doen we een tour met de tuktuk. We bezoeken Pinnawala Elephant Orphanage. Dit is ongeveer anderhalf uur rijden. Onze tuktuk chauffeur komt, op zijn Sri-Lankaans, een half uur later dan afgesproken en het is erg druk op de weg. Niels moet aan het foreigners loket een ticket kopen en moet 2500 rupees betalen. Ik ga naar het lokale loket en betaal 100 rupees. De man kijkt me wel een beetje argwanend aan omdat ik geen Sinhala of Tamil spreek, maar vooruit dan maar. We missen helaas het melk geven aan de olifanten. Maar we zijn nog wel op tijd om de hele stoet olifanten te zien gaan naar de rivier. Toch behoorlijk indrukwekkend hoe goed ze luisteren! Net als de kindjes op de scholen! Het badderen is geweldig. De enorme beesten genieten zichtbaar van het verkoelende water. Daarna gaan we zelf even afkoelen en tot rust komen in the Royal Botanical Gardens. Hier kost een ticket voor Niels 1500 rupees en voor mij maar LKR 60. Ik moet wel even m'n paspoort laten zien. Maar daar staat toch echt geboorteplaats Kahawatta. De tuinen zijn prachtig! Bomen vol vleermuizen, tal van vogels en vlinders en tot onze schrik een slang die vlak voor ons de weg oversteekt. Niels maakt nog net geen sprongetje als ik een gil slaak. Daarna lopen we toch minder op ons gemak het park door. S' avonds bezoeken we de Kandyan Dancing. Een ietswat knullig, maar toch ook mooie voorstelling. Daarna gaan we naar de tempel of the tooth. Het is weer een vermoeiende maar leuke dag! Later ontdekken we de markt en kan Niels zijn onderhandeltechnieken laten zien. Ik ben hier duidelijk niet goed in! We kopen een mooie sjaal voor 3250 rupees. Hij begon met LKR 4800. "Special for you because you are Sri-Lankan" ja, ja, praatjesmakers zijn het! Onze indruk van Kandy is inmiddels wel wat veranderd. Het is heerlijk om langs het meer te lopen en het heeft zeker een paar mooie verborgen parels! Voor Niels is een van de verborgen parels Royal Hotel waar hij eindelijk een lekker biertje kan drinken. Want alcohol en sigaretten zijn hier zeker niet vanzelfsprekend.

1. Gerry:
    12 januari 2017
    Gemiddeld zijn jullie goedkoper uit dan de toerist. Fijn dat jij Srilankaan bent Rianne. Wat veel indrukken van het land. Mooi! Mooi!