Scootertocht

14 januari 2017 - Ella, Sri Lanka

Ella is dé plek voor backpackers. Het valt direct op dat in het kleine dorpje alles is ingericht voor de toerist. Zo is er espresso koffie en westers eten als fish and chips. Ook zijn er bars als Café Chill met grote zitzakken. Iedere dag staat hier een rij om binnen te komen. Wij kiezen liever voor het lokale eten, want dat zijn we na twee weken nog steeds niet beu. In het stadje zelf is verder weinig te doen. Het gaat vooral om de prachtige omgeving. Er worden overal scooters verhuurd en dat is hier ook prima verantwoord. Er is veel minder verkeer en omdat het heuvelachtig is, is de maximum snelheid ongeveer 50 km/h. Ik heb op internet de bezienswaardigheden opgezocht en een route uitgestippeld. Eerst gaan we naar Halpewatte theefabriek. Een man vertelt enthousiast over het proces van thee maken. Helaas zijn we te laat om de machines te zien werken. Maar dat hadden we in Nuwara Eliya al gezien. Zelfs Niels leert wat nieuwe dingen. Helaas kunnen we de thee niet proeven want de elektriciteit is uitgevallen. We dragen inmiddels al bijna 1,5 kilo thee met ons mee dus kunnen thuis nog genoeg proeven! Van Ravindran hebben we hele goede fijne goudkleurige thee mee gekregen uit het Nuwara Eliya gebied. Bij Halpewatte kopen we ook nog een klein zakje thee en een mooi goudkleurig potje met olifantjes als souvenier. Daarna gaan we door naar de Nine arches bridge. Deze enorme brug is volledig gebouwd van stenen, bakstenen en cement zonder gebruik van een enkel stuk staal. Bij het viewpoint nemen we een glaasje ananassap en genieten van het uitzicht. Onze volgende stop is de Ravana waterfalls. Het is er erg druk. Vooral lokale mensen badderen in dit water. Het is een mooi gezicht. We eten een fried rice met curry in het restaurant en gaan door naar de Buduruwagala temple. Dit is nog wel een klein uurtje rijden. Ondertussen geniet ik van het mooie uitzicht terwijl Niels lekker doortuft. We rijden in eerste instantie voorbij het straatje waar we in moeten. Dan moeten we nog 20 minuten via een hobbelig zandpad, maar juist dit zijn de mooiste wegen! Uiteindelijk komen we aan bij een gigantisch beeld van boeddha. Met 16 meter is dit de grootste staande boeddha van het eiland. Er heerst een enorme rust bij het beeld. Je hoort de vogels fluiten. Een klein hagedisje schiet door het gras en we stappen over een stoet mieren heen. De natuur in Sri-Lanka is prachtig! We moeten nog ruim een uur terug, en stoppen halverwege bij een kraampje. We nemen een kokosnoot om te drinken. De aardige man vraagt in gebrekkig Engels of ik ook een mango wil. Daar kan ik geen nee op zeggen! Het fruit is hier veel zoeter als in Nederland. Van Norma, de dochter van Ravindran, hebben we geleerd dat een echte Sri-lankaan mango met chilipoeder eet. Ik vind het lekker, maar Niels verbaast zich erover dat zelfs zoiets zoets weer pittig gemaakt wordt! S avonds eten we een hill country rice and curry en nemen een tuk tuk terug naar het guesthouse. We gaan weer vroeg naar bed. Vandaag willen we naar het Udawalawa National Park. In ons originele plan wilden we naar Yala omdat de kans op het zien van een luipaard daar het grootst is. Maar dat is nog weer iets verder reizen. En Udawalawa is minder toeristisch. We besluiten de 2 uur durende rit met de scooter te doen. Dat kost ons 1500 rupees in plaats van LKR 7000 met een taxi. En dan kunnen we lekker ons eigen gang gaan. Het eerste stuk hebben we gisteren ook gereden. We moeten eerst ergens tanken. We vragen aan wat mensen waar we een tankstation kunnen vinden. De tankstations, zoals wij die kennen, hebben ze hier niet veel. Vaak zijn het winkeltjes die vanalles verkopen en benzine per arrackfles verkopen. We moeten het dus aan verschillende mensen vragen, want aan de buitenkant zie je het niet. We kopen twee flessen bij een aardige mevrouw en gaan weer door. Het park is vrij eenvoudig te vinden. We worden direct aangesproken door wat mannen of we bij hen een jeep huren. Ik geef aan resident te zijn. Dus dan betaal ik minder goverment tax. Maar nog steeds worden we opgelicht. Uiteindelijk betalen we 4350 rupees en 6500 rupees voor de jeep. De volgende keer moeten we hier beter in onderhandelen! We hebben een safari van 2,5 uur. We zien veel olifanten, waterbuffels, vogels, een grote adelaar, een valk die een muis van de grond pakt, krokodillen, een kleine varaan, pauwen, kortom een grote diversiteit aan dieren! Helaas geen luipaard mogen spotten. Maar die kans was ook erg klein zo midden op de dag. Na de safari tocht gaan we weer terug naar Ella. Op de weg terug heb ik genoeg tijd om na te denken over de afgelopen twee weken. Het land van mijn roots zoeft aan me voorbij. Sri-Lanka, wat ben je mooi!

1. Sophie:
    17 januari 2017