Tempels

11 januari 2017 - Dambulla, Sri Lanka

Gisteren hebben we de Tempel van de Tand (Sri Dalada Maligawa) bezocht. Wij zijn niet boeddhistisch, maar toch is het enorm mooi om te zien. Wederom kost het Niels 1500 rupees. Ik kan gewoon door lopen. Uietaard op blote voeten. Het is vreselijk druk. Het is eigenlijk jammer dat het een toeristische attractie is geworden. Maar de ceremonie waarbij de deur naar het relikwie even open ging was toch wel heel speciaal. Bij het brengen van het offer, bidden mensen vol overgave. Als we naar buiten lopen is het donker en dit geeft ook weer een prachtig plaatje. Vandaag bezoeken we Dambulla. Omdat de taxi toch behoorlijk prijzig is besluiten we te reizen op de lokale manier; met de bus. Om 9 uur nemen we de bus met airconditioning. Toch een beetje luxe. Deze bus is minder druk als de normale bus en kost ons 600 rupees. De reis gaat voorspoedig al toeterend en inclusief gevaarlijke capriolen. Dambulla staat bekend om zijn Gouden Tempel, die op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat. In ons originele plan wilden we ook nog naar Sigiriya, de leeuwenrots. Maar het wordt allemaal een beetje veel gereis en geklim. Niet wetende dat de Rock tempel ook nog een behoorlijke klim zou zijn. (ja, dat hadden we met zo'n naam wel kunnen weten!) Niels zweet zich kapot en ik begin het toch ook wel erg warm te krijgen. Maar als we eenmaal boven zijn is het zeker wel de moeite waard. Een vriendelijke tempelgids vertelt ons over de eeuwenoude beelden. Vooral de grot met de 14 meter lange liggende boeddha, gemaakt uit graniet is prachtig. Naar het schijnt is dit 2100 jaar geleden gemaakt en hebben de mensen hier twee jaar over gedaan. Maar ook de grot waar een mediterende Boeddha ligt, omringd door vijftig andere boeddhabeelden en een negen meter lange liggende Boeddha is geweldig om te zien. De schilderingen overal maken het helemaal af. En het verhaal van het water wat omhoog stroomt langs de schilderingen van vissen is natuurlijk ook erg bijzonder. Het water druppelt in een pot wat gebruikt wordt bij de ceremonie. Al met al de busrit van ruim 2 uur zeker waard. We lopen nog even het stadje door en besluiten dan de normale bus terug te nemen. Het kost ons 200 rupees maar we hebben het geweten. Als je denkt dat de tram of metro in Amsterdam druk kan zijn, doe daar dan nog 50 man bij! Iedereen klimt over elkaar heen met een bepaalde behendigheid. Na een uur biedt een man mij zijn plek aan omdat hij er uit moet. Op sommige plekken moeten de mensen uit een nog rijdende bus springen. Maar het gaat allemaal als vanzelf. Toch zijn we blij als we weer in Kandy aankomen.