Regen

2 november 2018 - Ella, Sri Lanka

Na weer 2 hele indrukwekkende dagen bij Ravindran vervolgen we onze vakantie en gaan we met de trein naar Ella. Ik denk terug aan de horror rit van de vorige keer en huiver maar die mooie treinreis moet toch een keer lukken! Ravindran staat om 6.45 klaar en hij is altijd erg stipt. Wij zijn zowaar op tijd en als we aankomen op het station staat de trein al klaar. We hebben een mooi plekje bij het raam, gewoon 3e klas. Met 95 rupees p.p.kost het echt niets. (omgerekend nog geen 50 cent). Om 7.12 vertrekt de trein. Wat NS niet kan, lukt de sri lankaanse spoorwegen dus wel. De reis is prachtig. Tussen de theeplantages door. En we zien nog een aantal prachtige watervallen. We hebben van te voren wat koekjes en snoepjes gekocht en delen het uit en krijgen later ook nog wat pinda's aangeboden van een mevrouw. De reis gaat redelijk snel maar zitten toch zo'n 5 uur in de trein. Een half uur voor we aankomen begint het te regenen. En hoe. Iedereen sluit de ramen maar helaas ons raampje kan niet dicht. Dus we proberen onze spullen te redden maar het laatse stuk is verre van fijn. Als we aankomen in Ella stort regent het nog steeds. We hebben niets geboekt maar ik had al wel wat vooronderzoek gedaan. Tunnel gap resort is heel dichtbij het station en met 20 euro per nacht niet duur. We lopen een heuveltje op en zien een veranda. Een dame komt toegesneld en als we vragen of ze een kamer heeft excuseert ze zich meerdere keren omdat ze eerst de badkamer even schoon moet maken. Wij zijn allang blij dat ze een kamer heeft dus wachten op de bank. Het is een mooie kamer en een heerlijk bed. De rest van de middag regent het. Maar rond een uurtje of 16.00 uur krijgen we trek dus lopen naar de straat met restaurants. Het is nog net zo gezellig als de vorige keer. En er is weinig veranderd. De volgende dag krijgen we een heerlijk ontbijt met hoppers op de veranda. Ze zorgen hier erg goed voor ons en de gastvrouw geeft bij het afscheid aan dat we er een familie bij hebben in Ella. Maar omdat het nog steeds slecht weer is besluiten we toch diezelfde dag nog door te reizen naar onze volgende bestemming, Yala. Eerst gaan we nog even naar de nine archer bridge. Een tuktuk brengt ons naar het uitkijkpunt. Maar wij wilden naar de brug zelf. Tim ziet een paadje en wil daar wel heen. Maar het is vrij avontuurlijk en de trein komt er al aan. Dus we besluiten halverwege te wachten en zien de trein voorbij denderen. We vertellen de tuktuk driver dat we naar Tissamahara gaan later die dag. We hebben gepland om dit met de bus te doen. De chauffeur zegt dat die bus erg druk is en kan wel een taxi regelen voor 8000 rupees. Tim zegt dat het teveel is. Als we uitstappen en we zeggen dat we er nog over na zullen denken, kan het wel voor de 4000 rupees die Tim eerder had voorgesteld. De chauffeur moet toch terug naar Tissamahara dus dan verdient hij in ieder geval nog iets. We rijden in de stromende regen Ella uit.