Relaxen

17 november 2018 - Mirissa, Sri Lanka

We stappen uit bij de halte in Mirissa Beach. We hebben nog niets geboekt en erg veel honger. Tegenover de bushalte is een restaurantje waar ze kottu serveren. Dan kunnen we even op ons gemak kijken waar we kunnen overnachten. Op Booking kijk ik naar de reviews van de hotels die we zien. Central Beach Inn ziet er goed uit maar is volgens booking volgeboekt. Tim gaat navraag doen en het blijkt dat er nog kamers vrij zijn. Ze kunnen ons een kleine kamer aanbieden voor 3500 rupees. Deze nemen we want het is direct aan het strand en zon strandhuisje heeft ook wel wat! We eten die avond direct aan het water een pizza. Het is prachtig! Na bijna een week eindelijk weer zee! We beseffen ons ook dat de week supersnel is omgegaan! En voor een volgende keer zouden we in deze tijd van het jaar de bergen ook overslaan. Maar nu zijn we hier 2 dagen eerder dan gepland dus kunnen nog lekker genieten van onze tijd aan de kust. De volgende dag slapen we voor het eerst een keer lekker uit. We gaan naar restaurant Salt voor ons ontbijt wat uiteindelijk een grote lunch gaat worden. Want we nemen een kreeft en devilled cuttlefish. Alles uit de zee smaakt hier voortreffelijk! We hadden crab curry op de kaart zien staan maar deze hadden ze nu nog niet vers. Maar hier kon wel voor de avond voor gezorgd worden. Dus we weten al waar we die avond zullen eten! Tim wil dolgraag gaan jetskiën dus na het eten gaat hij nog een half uur op de waterscooter. En we gaan nog even de zee in. Heerlijk zo'n relaxt dagje. Die avond eten we de lekkerste crab curry ooit. Zo zacht als boter en de curry is zalig! Nog beter dan de kreeft. We zitten de hele avond te genieten. Er is nog een feestje maar ik merk dat ik juist in Sri Lanka niet wil vertoeven met de toeristen dus we gaan lekker naar bed. De volgende dag lopen we even de straat door. We hebben alweer wat was opgespaard en brengen dit naar de wasserette. Ook vandaag is het niet helemaal droog. Dus de eigenaar weet niet zeker of de was helemaal droog zal zijn als we morgen weer vertrekken. Maar we gokken het er op. We lopen nog langs wat winkeltjes. Tim koopt een overhemd met olifanten en ik een mooie felgekleurde jurk. Een beetje verscholen ligt een juwelierszaakje. We besluiten een kijkje te nemen en de eigenaar Nuwan vertelt honderduit. Morgen begint een belangrijke cricket game tegen Engeland en als we nog naar Galle gaan moeten we zeker even gaan kijken! Uiteindelijk koop ik een zilveren olifantje met een ruby en kleine blauwe saffier. Tim wilt graag naar de rots die je kunt beklimmen. We nemen eerst nog een king kokosnoot. Heerlijk dat verse kokoswater! Omdat we toch wat honger krijgen, eten we eerst nog een vers visje en garnalen bij een restaurantje met uitkijk op de rots. Ik heb geen zwemkleding aan maar om eerst terug te lopen zal zeker een uur kosten. Dus na wat overredingskracht van Tim gaan we de rots op. Ik kom tot m'n middel in het water en als we aan de overkant komen moeten we een krakkemikkige trap op. In eerste instantie durf ik niet, maar ik zie kleine kinderen en oudere mensen naar boven gaan dus ik laat me niet kennen. Het laatste stukje moet je je goed vast houden aan de bamboe leuning maar we redden het toch. We lopen naar de andere kant en Tim klimt nog iets verder. Ik blijf veilig in het midden en geniet van het uitzicht. Als het begint te schemeren besef ik dat we direct die rots af moeten. Want binnen een half uur is het pikkedonker en durf ik zeker niet meer die trap af! Gelukkig gaat het snel en lopen we nog even heerlijk langs het strand. Eindelijk voel ik me wat meer relaxed. Ebt dat gehaaste gevoel van alles moeten langzaam weg uit m'n lijf. De volgende dag ontbijten we weer bij Salt en Tim staat alweer te popelen om op de waterski te gaan. De zee is een stuk rustiger in de ochtend en hij kan dus lekker hard over de golven. We pakken onze spullen in en eten nog wat bij Big Belly. We bestellen een cuttlefish chop suey. En dit blijkt tjap tjoy te zijn. Toch raar om steeds meer gerechten met Chinese invloeden te zien. Wij houden het liever bij devilled cuttlefish! Om 13.00 uur stappen we in de bus. Weer een rit van 3 uur met als bestemming Unawatuna.