Nooit gedacht

18 november 2018 - Unawatuna, Sri Lanka

Ook in Unawatuna hebben we niets geboekt. Ik kijk wat op internet maar het aanbod is zeer groot. Als we uitstappen staan we bij een grote poort met de naam Nooit Gedacht. Het ziet er prachtig uit. Een beveiliger staat bij de poort en we lopen een gigantische oprijlaan op. Als we de heritage binnenstappen lijkt het alsof we terug in de tijd gaan. Ver terug want dit gebouw is uit de VOC tijd. De Nederlandse gouverneur is hier terecht gekomen nadat hij zijn schip had verloren in een battle tegen de Portugezen en had "nooit gedacht" dat hij hier terecht zou komen. Wij hadden ook nooit gedacht dat we bij zo'n mooi hotel uit zouden komen dus de symboliek spreekt ons wel aan. Het blijkt erg druk te zijn in verband met de cricket wedstrijd. Maar na een beetje onderhandelen kunnen we voor 10.000 rupees een superior kamer krijgen. De kamer is prachtig en kijkt uit op het zwembad. Uiteindelijk gebruiken we het zwembad niet omdat het strand op loopafstand is. We maken kennis met Patrick Jans. Een van de weinige Burghers die hier in Sri Lanka leven met zoals de naam al doet vermoeden Nederlandse voorvaderen. Hij ziet er ook Europeser uit. De volgende ochtend staat er een goed ontbijtbuffet klaar. Na het ontbijt gaan we met de tuktuk naar Galle. We kijken even bij de cricket wedstrijd. Tickets zijn erg duur maar vanaf Galle fort heb je perfect zicht. De muur staat helemaal vol en tussen de mensenmassa door wordt natuurlijk weer eten verkocht. We lopen richting de vuurtoren en schieten daar nog een paar mooie plaatjes. Het is prachtig weer. Dit is weer om op het strand te liggen! Dus we besluiten de volgende dag terug te komen en nu naar Unawatuna te gaan. Het strand is heerlijk. Heel anders dan Mirissa. Hier heb je een klein stukje ondiep water maar moet je daarna een duik nemen. Maar het water is nog steeds fantastisch. Als we terug komen in Nooit gedacht is het happy hour en nemen we een lekkere cocktail. De vis ligt uitgestald en we besluiten een red snapper te eten en bijna vanzelfsprekend de crab curry. Die avond eten we weer om je vingers bij af te likken. De volgende dag gaan we eerst weer naar het strand. En tegen de avond naar Galle. Ook nu is het prachtig om de vuurtoren te zien oplichten. We lopen de straatjes door en komen uit bij een winkeltje met leren tassen. De jongen in de winkel weet een hoop over politiek en we hebben een interessant gesprek over de onrusten die er nu zijn. Gelukkig merken we er weinig van maar het is niet goed voor het land. We kopen een mooi tasje en ondertussen begint het te regenen en onweren. Normaal gesproken gaat dit even tekeer maar nu is het de hele avond. We willen wat eten maar bij het restaurant waar we uitkomen kunnen ze ons pas een uur later wat aanbieden. Dus we besluiten verder te kijken. Omdat het stortregent nemen we een tuktuk. Ze kunnen nu vragen wat ze willen. En we rijden 5 min voor 500 rupees. Uiteindelijk komen we uit bij de Dutch hospital en eten in een hip restaurant lamprais. Dit is lomprijst, een Nederlands Burgher rijst gerecht en curry. In de stromende regen komen we weer terug bij het hotel. De bewaker laat ons binnen via een zij ingang. Alles is al donker. De dagen zijn omgevlogen en het is alweer de laatste dag in onze mooie kamer. Helaas voel ik me die volgende dag niet lekker en houdt niets binnen. We mogen iets langer blijven en zodra ik me iets beter voel gaan we op pad. Voor het hotel staan tuktuks te wachten om je naar Galle te brengen. Maar ze vragen steeds veel te veel geld. Ook nu wil de chauffeur 500 rupees om ons naar Galle station te brengen. Het is omgerekend nog geen 3 euro. Maar het gaat om het principe. De bus stopt ook op dezelfde plek en voor 40 rupees zijn we er net zo snel. We kunnen onze spullen voor 50 rupees per uur in een soort loods leggen. We kunnen dan nog even rondlopen in Galle en gaan naar het maritiem museum. Om 14.45 uur gaat de express trein naar Colombo Fort.

1. Gerda:
    18 november 2018
    Zoooo mooi/fijn om mee te lezen..!!!We spreken elkaar nog wel om nog meer te horen!!💋❤️